Rozhovor s J.Pokorným, ředitelem Chropyňské strojírny, a.s.

Přinášíme vám rozhovor s ředitelem společnosti Chropyňská strojírna, a. s. Janem Pokorným, který nám poodhalil svou kariérní cestu, jeho působení ve firmě na různých pozicích a i něco málo ze svého soukromí. Nahlédneme společně do historie a budoucnosti společnosti a dozvíme se více o jeho osobních zálibách a zkušenostech, které ho vedou v profesním i osobním životě.

Jak jste začínal ve společnosti Chropyňská strojírna?

Do Chropyňské strojírny jsem přišel v roce 2008 ze společnosti Škoda Auto, kde jsem zastával pozici vedoucího svařovny. Po dohodě s Robertem Kudelou jsem převzal divizi Engineering, kde jsem měl za úkol rozvíjet novou divizi zaměřenou na dodávky svařovacích linek a dopravníkových systémů.

Začal jsem pracovat na projektu pro společnost Škoda Auto v Kvasinách, tedy závodu, z kterého jsem odešel. Během jednoho projektu jsem měl paradoxně možnost působit jak na straně zákazníka, tak dodavatele. To nebylo vždy ideální, ale takové situace jsou součástí života.

Postupem času jsme začali realizovat další projekty pro Škoda Auto, začali jsme vést více projektů současně a rozšířili jsme náš zákaznický okruh o další značky koncernu VW a společnost BMW. Zajímavou perličkou je skutečnost, že naší vstupenkou do BMW byly projekty ve svařovně Rolls Royce. 

Jak se změnila strojírna od Vašich začátků v roce 2008?

V roce 2008 jsem vstoupil do rodinné firmy, která byla malá a působila především na českém trhu. Dnes už můžeme říct, že se naše firma stala korporátním gigantem. Prošli jsme velkým růstem, co se týče počtu zaměstnanců, rozsahu projektů a expanze do zahraničí.

V roce 2012 jsme byli firmou s 230 zaměstnanci a obratem 15 milionů eur ročně, převážně působící na českém trhu. Dnes jsme mezinárodní společností s více než 1800 zaměstnanci v osmi zemích světa a obratem 150 milionů eur ročně.

Jak se Vám odcházelo z pozice ředitele Engineeringu?

S těžkým srdcem. Tuto divizi jsem vybudoval a mám k ní silné vazby. Na druhou stranu jsem odcházel s klidným vědomím, že Ondra (Ondřej Málek, ředitel divize Engineering, pozn. redakce) a jeho tým vědí, co se od nich očekává. Byl jsem si vědom loajality kolegů a věděl jsem, že dokáží zajistit kontinuitu toho, o co jsem se od svých začátků snažil a to, co se nám za 15 let podařilo vytvořit, nezmizí.

Divize Engineering má nyní kolem 60 zaměstnanců, zejména projektových manažerů a v oblasti konstrukce velmi úzce spolupracuje s mladoboleslavskou divizí, jejím ředitelem Vladimírem Soumarem a jeho týmem. Někteří kolegové jsou specializovaní na dodávky svařovacích linek a jiní se zaměřují na dopravníkové systémy.

Můžete popsat některé významné úspěchy nebo milníky, kterých jste dosáhl během svého působení ve společnosti Chropyňská strojírna?

Za úspěch považuji vybudování a úspěšné fungování divize Engineering.

Vytvoření silných a partnerských vztahů s našimi zákazníky, kteří se k nám opakovaně a věřím, že i rádi vracejí.

Cením si práce se studenty, kteří u nás tráví praxe a píší diplomové práce a později se z nich stávají naši kolegové.

Úspěch pro mě znamenají spokojení zaměstnanci.

Můžete popsat některé klíčové projekty, na kterých momentálně pracujete, a jaký mají význam pro naši společnost?

Obchodně jsou pro nás momentálně nejdůležitější projekty realizované ve VW Slovakia, ve Škodě Auto a BMW Debrecen a Mnichov. Intenzivně pracujeme na nabídkách dalších linek v BMW Dingolfing.

Dopravníkáři mají před sebou akci ve VW Slovakia a v plném proudu jsou realizace ve Škoda Auto a Continentalu.

Velkým a velmi významným projektem je pro mě také běžící implementace ERP a PLM systému v naší skupině. Plně věřím v úspěšné zvládnutí, protože úsilí a nasazení všech našich kolegů, kteří se na této akci podílejí je obdivuhodné. Chtěl bych je i touto formou podpořit a hlavně jim za to poděkovat.

Proč jste se rozhodl studovat techniku?

Nebyl jsem od malička vyhraněný v tom, že chci studovat techniku. Ale postupně jsem pochopil, že toto je to, co má budoucnost a co je mi nejbližší. Studoval jsem na Vysoké škole báňské v Ostravě, což je pro mne jedinečná vysoká škola a velmi si cením jejího úzkého napojení na průmysl. A asi jako každý, mám na svá studijní léta krásné zážitky, ačkoliv jsem při škole i pracoval.

Jak vypadá Váš běžný pracovní den?

Začínám den před sedmou ráno. Nyní už necestuji tolik jako před pandemií, kdy jsem najezdil mnoho desítek tisíc kilometrů ročně a trávím podstatně více času v Chropyni. V kalendáři mám jak schůzky rutinní, zabývající se běžnou operativou spojenou s výrobou a engineeringovými projekty, tak čím dál více termínů, které mají přesah za hranice našeho závodu. Řešíme nastavení procesů a efektivitu jejich fungování v rámci celé skupiny, abychom uměli využívat zkušenosti ostatních, a stejně tak poskytnout jim to, v čem jsme dobří.

Jak trávíte svůj volný čas?

Asi se nedá očekávat jiná odpověď… Svůj volný čas se snažím trávit hlavně s rodinou, ale také si najít čas na svého koníčka, což je běh. Běhal jsem od školy a po delší přestávce jsem se k běhu před několika lety vrátil. Mám rád jak silniční, tak trailové běhy, hlavně na delších tratích. Běhám si většinou sám, kdy si po dnech plných lidí kolem sebe užívám samotu a čas na utřídění myšlenek. Pro zpestření se ale každý rok několika málo závodů zúčastním. Vrcholem tohoto roku byl Grossglockner Ultra Trail – Südtirol Trail, který měl v letošní variantě 88 kilometrů s 5000 metry pozitivního převýšení.  

Víme, že máte rád motorky. Kde jste už na motorce byl a kde se Vám líbilo nejvíce?

Ano, motorky mám rád, mám jich několik a musím také přiznat, že na ně mám čím dál méně času. Projel jsem po vlastní ose Maroko, Balkán, Turecko, ruskou Karélii, severské země, ale asi nejvíce mě nadchlo Maroko, kde jsem se cítil velmi bezpečně, je to krásná země. Také jsem si oblíbil Albánii a Rumunsko.

Můžete nám popsat nějaký zajímavý projekt nebo významnou situaci, která Vás ve Vaší kariéře nejvíce ovlivnila?

Mezi projekty bych nerad vybíral, protože v každém si najdete něco, čím je zajímavý. Může to být svou náročností, novými technologiemi, které teprve poznáváte, může to být lidmi, s kterými se seznámíte.

Asi jako všichni z nás jsem ovlivňován změnami, které s sebou život a kariéra přináší. Ať už to byl odchod ze Škoda Auto do tehdy menší rodinné firmy, nebo v rámci Chropyňské odchod z divize Engineering do vedení strojírny. Musel jsem se vždy hodně nového naučit a mnohdy i změnit své uvažování.

Které oblasti Vašeho odvětví považujete za klíčové pro budoucnost a jak se připravujete na případné změny na trhu?

Automotive branže je velmi tvrdé a dynamické prostředí. Vidíme to i na aktuálně rychle se prosazující elektromobilitě, která do jisté míry mění koncepty a technologie používané v našich linkách. Pro nás je velmi důležité sledovat trendy, rozvíjet si znalosti a kompetence v nastupujících technologiích spojování různých druhů materiálů a umět rychle reagovat. Výhodou pro nás je, že ať už je automobil poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotorem s jakýmkoliv zdrojem energie, vždy bude potřebovat karoserii – možná trochu jinou, ale karoserii a na nás je, abychom věděli, jak ji vyrobit.

Kde vidíte naši společnost za 5 let?

Mým přáním je, abychom byli stabilní firmou, která zvládá svůj vlastní růst, procesy a má jasně stanovenou vizi a cíle na následujících alespoň 5 let. Je důležité vědět, kam směřujeme a jak tam chceme dorazit. Jsme již dostatečně velcí na to, abychom se mohli považovat za korporátní firmu, ale moc bych si přál, abychom si nadále udrželi atmosféru, kdy sem „nechodíme jen do práce“. Naše firma je postavena na rodinných a hodnotových základech, které jí dal František Kudela. To dle mého názoru nelze nahradit a myslím si, že to dělá firmu jedinečnou.

Děkujeme za rozhovor a přejeme Vám hodně úspěchů ve vedení společnosti, správná rozhodnutí a dlouhou společnou budoucnost.

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše
Odmítnout vše
Vlastní

Vlastní nastavení cookies